zondag 27 april 2008

=?us-ascii?Q?Problemen op t sewage kanaal?=

Hey allemaal!

het gaat hier lekker, en goed.

Vanavond een beetje lopen tafelbvoetballen, tafeltennis, filmpjes kijken enzo. Morgen ochtend ga ik weer in het wit gekleed, de machinekamer in. Heb er wel weer erg veel zin in, hoef ik niet meer elke ochtend om 06:00 uur op!;)

We zijn vanacht het Suez kanaal uitkomen varen. Dat ging niet helemaal vlekkeloos zeg maar...

Het begon met dat ik de hele nacht wacht moest lopen. En ongeveer 4 uur zou ik Suez port control moeten oproepen hoelaat we door konden gaan. Dus ik was lekker kaarten aan het verbeteren enzo, word ik om 01:50 opgeroepen. ( nouja, die gasten kunnen
fairpartner niet uitspreken, het klinkt een beetje zo: flelpahgtnur) ja ehh, over tien minuten krijg je een loods aan boord, zorg dat alles gereed staat. Normaal heb je daar anderhalf uur voor, dus daar begon het al mee. Nouja machinekamer snel gebelt
dat de loods er over 10 minuten was, en de kapitein ook. Nou goed na 15 minuten komt de loods aanboord, ik moet maar het anker gaan ophalen met de bootsman. ( ik had die middag voor het eerst het anker laten vallen, met de 2e stuurman die zei wat ik
moest doen). Heel fijn als je weet wat je moet doen, en nog fijner als je het niet zeker weet, en er veel druk achter staat! Maar goed, het anker omhoog ging wel goed, hij was net in het ankerhuis, roept de kapitein dat ik het anker onmiddelijk moet
laten vallen. Er waren problemen met de stuurboord motor. Dat zou zo'n 15 minuten duren, wat nog wel te overzien was.

Goed na 15 minuten krijg ik het order om het anker opnieuw optehalen. Tsja..... euhhh, wat doe je als de ankerwinch niet in zijn versnelling wil? ( uit ervaring weet ik nu dat er veel stress bij komt kijken!) ik stressen, de bootsman stress, en de
kapitein stress. En als de kapitein stress heeft wil je als leerling geen vervelende berichten doorgeven, da's niet heel fijn op dat moment! Maar het anker kwam dus niet omhoog, breekijzers hamers mokers, dat ding wilde niet in zijn versnelling. Dan
voel je je echt niet geweldig hoor, als enige ''officier'' aan dek, met de leiding. nouja goed ik tegen de kapitein verteld dat ik hulp nodig had van de machinisten, en dat het echt niet lukte.

Toen maar even snel de machine kamer laten komen. ze hadden een hydraulische krik mee genomen. Hiermee kregen zij hem wel in de versnelling. Na 20 minuten was het anker weer klaar voor gebruik.

Alleen mochten we al niet mee door van Suez Port Control. Wij moesten het schip goed laten keuren door een surveyor. ook dat nog. Gelukkig kwam deze een beetje snel, 6 uur was hij aan boord. en om 6:15 was het schip goed verklaard.

Maarja voor die egyptenaren was het niet genoeg. Het schip moest getest worden, dus kwam er om 09:00 een loods aan boord om een stukje te varen, en de beide ankers te testen.

Gelukkig net op tijd voor het 2e konvooi, anders hadden wij 24 uur vertraging opgelopen. Maar we moesten wel eventjes 10% boete betalen ( over het bedrag wat je moet betalen als je door het kanaal wilt gaan)

toen ging ik maar even slapen.

Mijn brug verslag is net af, op tijd om in Engeland op de bus te gooien.

Het word al koud hier, het is nu 23 graden, en iedereen loopt al in een trui :P

Nou mensen, spreek jullie later wel weer

Gegroet!


Received: from GCC at Globe Wireless;
Sun, 27 Apr 2008 22:47 UTC
Message-id: 365036251

1 opmerking:

Daan zei

Gaat weer lekker daar :D
Gelukkig viel het allemaal wel mee.